یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نحوه عضويت در پست الکترونيک ايران

ايميل

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹:۰۰


به دنبال ارسال نامه‌ وزير ارتباطات به دستگاههاي اجرايي براي ممنوعيت استفاده از ايميلهاي خارجي، جزئيات نحوه عضويت در پست الکترونيکي بومي "ايران" به عنوان يکي از سرويس دهندگان ايميل داخلي اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پديده پست الکترونيک (ايميل يا رايانامه) که براي ارتقا و ايجاد بهره‌وري در زندگي انسان بوجود آمده براساس تحقيقات منتشرشده در رده تکنولوژي‌هايي قرار مي گيرد که مسبب‌ تغيير و تحولات اجتماعي شده‌اند؛ براين اساس در ايران نيز با گذشت زمان و افزايش ارتباطات دجيتال و نيازمندي به ارتباطات به شدت نيازمندي به سرويس هايي زيرساختي از اين جنس گسترش يافته است.

چندي پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با ابلاغ نامه اي به دستگاههاي اجرايي، رئيس کل بانک مرکزي و اپراتورهاي ارتباطي ممنوعيت استفاده از ايميل هاي عمومي با ميزباني خارجي از جمله Yahoo ،Gmail ،Hotmail و MSN در مراودات خدماتي و بانکي و به دليل توجه به مباحث امنيتي هشدار داد که در اين زمينه سازمان فناوري اطلاعات ايران "پست الکترونيکي ايران" را با ميزباني در مراکز داده امن داخلي آماده سرويس‌دهي به کاربران اعلام کرد.

ورود به پست الکترونيکي "ايران"

ورود به پست الکترونيکي "ايران" از طريق نشاني اينترنتي www.mail.iran.ir امکان پذير است و متقاضيان براي درخواست ايجاد حساب کاربري با ورود به اين صفحه و انتخاب گزينه "کاربري جديد" بايد فرم الکترونيکي مربوط به ايجاد پست الکترونيکي را تکميل و ارسال کنند.

در اين فرم الکترونيکي علاوه بر وارد کردن نام کاربري و رمز عبور پيشنهادي متقاضي بايد نسبت به درج نام و نام خانوادگي، کد ملي، کدپستي و نشاني محل زندگي و يا نشاني و کدپستي دستگاه محل خدمت و نام سازمان مربوطه، شماره تلفن ثابت و همراه اقدام کند.

پس از اين مرحله، پست الکترونيکي متقاضي بررسي شده و فعالسازي پست الکترونيکي ايران 24 ساعت پس از ثبت نام صورت مي گيرد؛ براين اساس کاربر مي تواند با وارد کردن نام کاربري و رمز عبور وارد صندوق پست الکترونيکي ايران شود.

تغيير زبان ايميل ملي به تمام زبانهاي زنده دنيا

به گزارش مهر، تغيير زبان صندوق پست الکترونيکي "ايران" به تمامي زبانهاي زنده دنيا و نيز امکان جستجوي ايميل ها در محيط پست الکترونيکي از جمله امکانات ايميل "ايران" است. در همين حال محدوديتي در فضاي استفاده از ايميل ايران به لحاظ حجم پستهاي الکترونيکي وجود ندارد و ايميل کاربران با پسوند iran.ir فعال خواهد شد.

امکان استفاده رايگان از فضاي پست الکترونيک و دسترسي سريع و آسان به آن از ديگر مزايايي است که اين ايميل بومي دارد و دست اندرکاران آن در سازمان فناوري اطلاعات معتقدند که در صورت استقبال کاربران از ايميل "ايران" امکان رقابت اين پست الکترونيکي با ساير ايميل هاي داخلي و حتي ايميل هاي خارجي وجود دارد.

براين اساس رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در آخرين آمار خود شمار مشترکان اين سرويس را بالغ بر 150 هزار نفر اعلام کرد و در گفتگو با مهر از برنامه هاي اين سازمان براي توسعه ايميل هاي بومي با ميزباني داخلي خبرداد.

توسعه کسب و کار با پستهاي الکترونيکي داخلي

علي اصغر انصاري - معاون سازمان فناوري اطلاعات معتقد است که اگر ايميل، خارج از ابزار تفنني به‌عنوان ابزار ارتباطي در اختيار مردم قرار بگيرد و اين ابزار ارتباطي رسمي شده و دولت با مردم از اين طريق ارتباط برقرار کند مي‌تواند بسياري از هزينه‌ها را کاهش دهد.

وي به مهر گفت: به‌عنوان نمونه، بسياري از خدمات ارزش‌افزوده و بسياري از آگهي‌ها و فعاليت‌هاي تجاري از طريق اين ابزار مي‌تواند انجام شود. براين اساس ايميل هاي داخلي مدل کسب‌و‌کار خوبي را تصور مي‌کند و البته مطالعات آن نيز انجام شده است.
 
انصاري ادامه داد: حاکميت و دولت از طريق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به‌دنبال راه‌اندازي ابزار ارتباطي جديدي است که البته با توجه به مدل کسب‌و‌کاري که فراهم کرديم، مي‌توان زيرساخت‌هاي آن را به‌درستي مهيا کرد؛ حتي مي‌توان ادعا کرد که با توجه به مشخصات ايميل ايراني اين پروژه مي‌تواند به‌مراتب از سرويس پيام کوتاه که کسب‌وکار بسيار خوبي هم براي اپراتورها و هم براي ارگان‌هاي ديگري که از بستر آن بهره مي‌برند دارد، داشته باشد.
 
معاون سازمان فناوري اطلاعات ايران تصريح کرد:در آينده بايد پست الکترونيک ايراني در حوزه‌هاي مختلف فناوري اطلاعات استفاده شود. اگرچه امروز اين ايميل در حد يک ايميل عمومي است اما در آينده اين ايميل در شاخه کاربردهاي مختلف تجاري و شخصي مي‌تواند به ايجاد کسب‌وکار در فضاي سايبر بيانجامد، همچنين ايميل ايراني مي‌تواند خدمات دولت به دولت و دولت به مردم را ارائه دهد. براين اساس، در حوزه تجاري و دولتي هر فرد ايراني نيازمند ايميل ايراني خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود در اين زمينه شاهد استقبال خوبي باشيم.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو